Whatsapp for business, hoe het gebruiken

Whatsapp for business, hoe het gebruiken

Hoe stel je WhatsApp for Business in?

WhatsApp for Business is vooralsnog alleen beschikbaar in de Google Play Store. Wanneer iPhone-gebruikers ermee aan de slag kunnen gaan, is helaas nog niet duidelijk.

1. Downloaden & verifiëren

Nadat je de app hebt gedownload en akkoord bent gegaan met de WhatsApp Servicevoorwaarden en het privacybeleid, moet je het telefoonnummer verifiëren. Let op: dit kan een vast telefoonnummer zijn óf een mobiel nummer dat nog niet voor een persoonlijke WhatsApp wordt gebruikt (zie dit artikel voor meer informatie over de registratie van telefoonnummers). Na de verificatie ontvang je een sms of kun je er bij een vast nummer voor kiezen om de code doorgebeld te krijgen.

 

2. Bedrijfsinformatie invoeren

Nadat de verificatie is gelukt, is het tijd om de eerste bedrijfsinformatie in te voeren, dus je bedrijfsnaam en eventueel al het logo.

 

3. Done! Bekijk het startscherm

Klanten kunnen je vanaf nu bereiken. Het startscherm is (net zoals bij je persoonlijke WhatsApp op Android) onderverdeeld in:

  1. Chats. Hier vind je net zoals bij je persoonlijke WhatsApp een overzicht van je chats. Eventueel kun je ook vanuit de browser van je computer reageren (via WhatsApp Web). Daarvoor tik je rechts bovenin en ga je naar ‘WhatsApp Web’, vanwaar je de QR-code kunt scannen.
  2. Status. Ook vanuit WhatsApp Business is het mogelijk om 24 uur tekst, foto’s, video’s en GIF’s te delen en te bekijken.
  3. Oproepen. Met WhatsApp Business is het ook mogelijk om naast chatten te bellen of te videobellen met je klanten.

 

4. Aanvullende informatie

WhatsApp Business biedt de mogelijkheid om aanvullende informatie over je bedrijf te geven. Dit vind je rechts bovenin onder instellingen – bedrijfsinstellingen – profiel. Hier heb je de mogelijkheid om de volgende informatie in te voeren:

  • Het bedrijfsadres
  • Precieze locatie op de kaart
  • Categorie
  • Aanvullende omschrijving
  • Openingstijden
  • E-mailadres
  • De website van je bedrijf.

Gebruikers vinden deze informatie terug bij contactinformatie nadat ze je telefoonnummer hebben toegevoegd als contact.

 

5. Bekijk de statistieken

Naast het opgeven van bedrijfsinformatie is het ook mogelijk om statistieken in te zien. Deze zijn op dit moment nog niet erg uitgebreid. Je vindt hier alleen het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen bericht. Vrij beperkt dus. WhatsApp heeft laten weten dat dit nog wordt uitgebreid met een gemiddelde reactietijd en statistieken over hoeveel verstuurde berichten ook daadwerkelijk gelezen zijn.

6. Berichtinstellingen

Tot slot zijn er verschillende berichtinstellingen beschikbaar:

  • Afwezigheidsbericht. Je kunt bij afwezigheid een automatisch antwoord instellen. Het bericht is te personaliseren én je kunt aangeven wanneer deze verzonden moet worden: altijd, aangepast of buiten openingstijden.
  • Begroeting. Je kunt klanten die voor het eerst (óf na 14 dagen van inactiviteit) contact met je opnemen een standaard begroeting versturen. Deze is ook volledig te personaliseren.
  • Snelle antwoorden. Heb je vaak te maken met dezelfde vragen? Dan kun je deze hier alvast als snelle antwoorden instellen. Het enige dat je dan hoeft te doen is ‘/’ te typen, gevolgd door de sneltoets of een ingestelde snel antwoord

 

Er zijn nog wel wat nadelen. Zo kan je maar 1 whatsapp app gebruiken op je gsm. Je zal dus moeten kiezen tussen business of de gewone app. Wat niet altijd aangewezen is.