Wat is inbound marketing?

Inbound Marketing legt de focus van marketing op gevonden worden (in zoekresultaten), door potentiële klanten. SEO is hiervoor een gegeven, maar ook contentmarketing speelt een belangrijke rol. Via leadnurturing (al dan niet gekoppeld aan leadscoring) worden potentiële kopers, nadat ze je gevonden hebben, warm gemaakt (of gehouden) met relevante content. Dus niet teveel commerciële boodschappen.

 

Bij traditionele marketing (outbound marketing) lag de focus nog op het vinden van klanten. De methodes die hierbij gebruikt werden waren slecht afgestemd op het doelpubliek en gebaseerd op het ‘lastig vallen’ (interuption) van mensen. M’n gebruikt hiervoor, cold calling, advertenties, junk mails en beurzen.

De bewezen methode voor de digitale tijd

Door de technologische vooruitgang worden deze outbound methodes minder efficient en ook duurder om toe te passen. Onbekende telefoontjes worden tegengehouden, spam filters blokkeren massa e-mails, adblockers tonen je banners niet en RSS zorgt ervoor dat print en schermadvertenties minder effectief zijn. Het is nog steeds mogelijk om je boodschap over te brengen via deze kanalen, maar het kost meer. Inbound marketeers zetten outbound marketing op zijn kop.

 

In plaats van mensen te storen met tv advertenties, maken we video’s die potentiële klanten willen zien voor hun aankoop. In plaats van advertenties te kopen in magazines, maken we een bedrijfsblog waar potentiële klanten op kunnen inschrijven. In plaats van cold calling maken we zinvolle relevante content zodat potentiële klanten  zelf contact opnemen. Dus in plaats van hun boodschap eindeloos te herhalen tegen de verkeerde mensen, trekken we gekwalificeerde klanten aan.

lead nurturing

Succesvolle inbound marketing campagnes hebben 5 sleutel componenten:

 

(1) Content – Content creatie is het hart van iedere Inbound Marketing campagne. Het is de info of het zijn de tools die potentiële klanten naar je site lokken.

 

(2) Search Engine Optimization – Search engine optimization is nodig om gevonden te worden. Bouw je site en inbound links naar je site om je ranking te maximaliseren in zoekrobots, waar de meeste klanten hun zoektoch beginnen.

 

(3) Social Media – Social media versterkt de impact van je content.

 

(4) Het converteren van website-bezoekers naar klant met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes.

 

(5) Het doorlopend meten en analyseren van het gehele proces

 

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren