Waarom je in SEO moet blijven investeren

seo markt

Waarom je in SEO moet blijven investeren

Of het nu om een website of webshop gaat, veel ondernemers zien hun investering erin als iets eenmaligs. Eenmaal gebouwd, moet de site er weer een flink aantal jaren tegen kunnen. Denk je er ook zo over? Dan spijt het mij, maar ik moet je teleurstellen. Helaas is dat niet zo. In jou andere bedrijfsactiviteiten steek je toch ook continu aandacht en energie? Het is hoog tijd dat je de website gaat zien als een investering die je iets kan opleveren. Je website kan een waardevol marketinginstrument zijn (dus géén kostenpost!) en je kan er jou omzet mee verhogen, mits je er aandacht aan blijft besteden. 

1. Jouw klant vraagt erom

Jouw klanten en prospects zijn naar jou op zoek. Als zij willen weten of je een bepaald product of dienst levert. Als zij zich oriënteren op een mogelijke partner die een probleem kan oplossen. Als zij benieuwd zijn naar de laatste ontwikkelingen in jouw organisatie. Help hen je te vinden door wat online wegwijzers te plaatsen. Op je website, maar ook op andere plekken waar jouw klanten en prospects zich bewegen.

Wist je dat maar liefst 70-90% van de aankoopbeslissingen online wordt genomen, zónder dat er contact met je wordt gezocht buiten het internet?! Ben je niet vindbaar, of vindt jouw prospect niet wat hij zoekt op je website, dan word je dus niet meegenomen in de overweging of aankoopbeslissing. Daarnaast loop je ook nog eens het risico van reputatieschade, als de persoon die gericht naar jou op zoek is, je niet kan vinden.

2. Je wil het zelf

Jijzelf staat niet stil en uw organisatie ook niet. Waarom uw website dan wel? U ontwikkelt nieuwe manieren om de behoeften van uw klanten in te vullen, lanceert nieuwe producten of diensten, betreedt nieuwe markten, krijgt nieuwe klanten… Laat jouw website die dynamiek weerspiegelen, je hebt meer dan voldoende met jouw doelgroep te delen om interessant en vooral relevant te zijn.

Maak van je site geen statisch uithangbord, geen online bedrijfsbrochure, maar laat jouw bezoeker ervaren wat je meerwaarde voor hem is. Prikkel hem met informatie op maat en roep hem op om zijn contactgegevens met je te delen en contact met je op te nemen. Wedden dat je die investering in je website in een wip hebt terugverdiend met nieuwe business?!

3. Je website vraagt erom

De technologie van websites evolueert razendsnel. Gemiddeld is de technische houdbaarheid van jouw site maximaal drie jaar. De technieken die vandaag gebruikt worden, bestonden een half jaar geleden vaak nog niet.

De nieuwe ontwikkelingen worden vaak ingegeven door een behoefte aan een snellere respons op zoekacties van de bezoeker, geavanceerdere presentatievormen, de ontwikkelingen van andere mogelijkheden op het web, of nieuwe inzichten in het online gedrag van mensen. Webdesign volgt de technische mogelijkheden op de voet, waardoor ook de layout van je site er al snel gedateerd kan uitzien. Wil je gewaardeerd worden door je webbezoeker (en door Google, zie punt 5 hieronder), zorg dan dat je de technologie en het design van je site regelmatig vernieuwt.

4. De concurrent doet het ook

Als je besluit om jouw site te laten liggen, realiseer je dan dat jouw concurrent dat wellicht niet doet. Je positie (ranking) in de zoekresultaten is relatief. Je plaats wordt dus niet alleen bepaald door wat je online doet, maar ook door wat je concurrenten doen. Als je eigenlijk al best actief bezig bent met je site, maar jouw concurrent doet nog méér, dan kan je zomaar lager scoren. Oók als die concurrent een klein, ongeorganiseerd bedrijfje op een straathoek achteraf is.

Relevantie telt en als uw concurrent de juiste snaar weet te raken bij jouw doelgroep en je speelt er net een toon naast, zal je dat merken in de vindbaarheid. En dus in het verkeer op en de conversie (of het gebrek daaraan) van jouw website. Weet je dat er instrumenten bestaan, die je kunnen helpen met het monitoren van de online activiteiten van jouw concurrenten? Je haalt er interessante inzichten uit, die je niet alleen helpen om jouw website continu te verbeteren, maar ook om jouw bedrijfsstrategie aan te scherpen.

5. Google vraagt erom

Google heeft maar één doel: ervoor zorgen dat webzoekers een zo goed mogelijk antwoord op hun zoekvragen krijgen. ‘Zo goed mogelijk’ kan je in deze context vertalen als actueel, inhoudelijk juist, in de taal van de zoeker geschreven, relevant of gewaardeerd (want veel bezocht, vaak gedeeld, vanuit andere sites naar gelinkt, lang gelezen) en met de laatste webtechnologie.

Hoe scoor je op deze punten? Als je website niet tip-top in orde is, laat je kansen liggen om gevonden te worden. Ik zeg het nog maar eens: er bestaan geen trucjes om bovenaan de pagina van Google’s zoekresultaten te komen. Veel, authentiek en integer communiceren brengt je het verst.

Gebruik je site als een strategisch middel

Samenvattend: je website kan een belangrijk middel zijn in de realisatie van je bedrijfsdoelstellingen, onder voorwaarde dat je er bewust mee omgaat. Bovenstaande punten hoef je zeker niet te beschouwen als een onbeklimbaar hoge berg. Ook als je nu onderaan staat, kan je de top bereiken. Het is een kwestie van stapje voor stapje klimmen naar jou doel. En om in padvinderstermen te blijven: door hier en daar verse kruimeltjes achter te laten op het internet, word je eerder gevonden dan wanneer je geen sporen achterlaat.

 

bron: contentmarketingmanagement