De verschillen in B2C en B2B voor content marketing | De Marketing Groep
17050
post-template-default,single,single-post,postid-17050,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

De verschillen in B2C en B2B voor content marketing

De verschillen in B2C en B2B voor content marketing

Als content marketing bureau krijgen we heel dikwijls de vraag naar specifieke B2B marketingacties.

Op zich verschilt deze niet zo heel veel van de B2C aanpak. Uiteraard zijn de order groottes bij B2B wellicht groter en liggen de aankoopfrequenties bij B2C hoger.

Seth Goding schreef ooit : The only difference between B2B buyers en B2C buyers is who is writing the check

Wat is onze mening hierover?

1. Het draait om mensen – altijd

Wat we bij Business to Business nogal eens vergeten, is dat het ook hier nog steeds om mensen draait. Elke beslissing wordt genomen door een MENS, een mens met drijfveren, intuïtief, gevoel, emotie, ratio, besteedbaar budget en voorkeuren.

Die mensen kiezen en beleven op basis van drijfveren. Dit verschilt per buyer persona en in het geval van B2B kan het zijn dat de interpersoonlijke drijfveren meer gerelateerd zijn aan zakelijke aspecten, zoals hun functioneren op de zaak of het tonen van kunde en kwaliteit. Maar uiteindelijk, draait het om mensen. Dat betekent dat, in tegenstelling tot wat altijd beweerd wordt, het is de logica die overheerst bij B2C, niet de emotie, wij wel vinden dat emotie een rol speelt in de aankoopbeslissing. Ook al zal de ‘purchasing manager’ dat zeker niet(altijd) toegeven.

2. B2B heeft soms complexere buyer persona’s.

Als je kijkt naar de personen waaruit je doelgroep bestaat, kan het zijn dat je in de zakelijke wereld met iets meer complexiteit te maken hebt. Je hebt beslissers, beïnvloeders, budgetten, commissies en zo meer. Iedere factor daarin kan weer een buyer persona vormen met eigen agenda’s en redenen om iets al dan niet te doen.

In een B2C markt is dat vaak (maar niet altijd) wat doorzichtiger. Je bepaalt wie in het gezin de aankoopkeuzes maakt en daar richt je je op. Is er een belangrijke beïnvloeder (de kinderen), dan neem je die ook mee.

3. Het vertellen van een verhaal, zakelijk of particulier

Het vertellen van een verhaal is belangrijk bij content marketing. In plaats van het neerzetten van wat je product/dienst kan, doet, biedt en waarom het zo goed is, overstijgt jouw communicatie dit platte niveau. Dat is niet gebonden aan particulier of zakelijk, maar heeft meer te maken met de uitdagingen die jouw product/dienst heeft. Het ene leent zich eenvoudiger voor storytelling en beleving dan het andere.