Structuur brengen in grote web shops : de oplossingen

navigatie structuur web shop

Structuur brengen in grote web shops : de oplossingen

Je hebt het eindelijk voor elkaar: jouw webshop heeft tientallen categorieën en duizenden producten. Je hebt eindelijk de leveranciers bij elkaar gekregen en het hele plaatje lijkt compleet. Toch is het niet alleen maar hosanna in dit scenario. Het hebben van een grote webshop met duizenden pagina’s heeft namelijk ook zijn keerzijde. Hieronder staan de 4 meest voorkomende problemen bij een grote webshop én de oplossingen.

1. Onoverzichtelijke structuur

Vooral webshops die snel groeien, hebben hier regelmatig mee te maken. Door het snel groeiende aantal producten is er niet genoeg nagedacht over de structuur van de website. Een bezoeker heeft geen houvast en overzicht, waardoor hij niet weet waar hij aan toe is en uiteindelijk de website ook weer verlaat, zónder hierbij een aankoop te doen. Zonde van de bezoeker en funest voor de conversie.

Bovendien is een onoverzichtelijke webshopstructuur ook funest voor jouw positie in Google. Als Google niet duidelijk kan bepalen welke pagina waarover gaat, en het niet duidelijk is welke pagina hoeveel autoriteit moet krijgen, gaat Google pagina’s door elkaar halen en zal de overall vindbaarheid verre van optimaal zijn. Maar wat kun je hieraan doen?

Oplossing: doe het in één keer goed

De oplossing voor een onoverzichtelijke webshop-structuur is eigenlijk heel simpel: doe het in één keer goed. Beslis van tevoren welke soort producten je levert. Bepaal hiervoor een duidelijk thema (zeker voor Google) en zet duidelijk verschillende categorieën uit. Bekijk vervolgens zorgvuldig welk product onder welke categorie valt.

Ditzelfde principe geldt voor nieuw toe te voegen producten. Bekijk goed onder welke categorie deze producten vallen. Passen ze in geen enkele categorie? Kies er dan voor om óf een nieuwe categorie aan te maken óf ga bij jezelf te rade of het het wel waard is om dit product überhaupt aan het assortiment toe te voegen.

2. Dubbele content

Als je duizenden producten levert, heb je het ook al snel over duizenden pagina’s. Op het moment dat je niet voldoende mankracht hebt, grijp je daarom al snel terug naar een bepaalde vorm van automatisering. Je geeft producten een vergelijkbare beschrijving en met een CMS als SEOshop is het bovendien mogelijk om automatisch SEO-titels en meta descriptions te maken. Dit alles bespaart een hoop tijd, maar is op de lange termijn niet altijd een verstandige optie.

Dubbele content is een probleem dat niet altijd gevolgen heeft voor het bezoekersgedrag, maar het kan zeker wel funest zijn voor de manier waarop Google jouw website indexeert. Als verschillende webpagina’s namelijk te veel op elkaar lijken, heeft de zoekmachine ook grote moeite deze uit elkaar te halen. Hier ontstaat dan ook eenzelfde probleem als bij een onoverzichtelijke websitestructuur. Google gaat verkeerde pagina’s aandragen als zoekresultaat op een bepaalde zoekterm en zal de pagina’s ook minder hoog plaatsen dan als het deze pagina’s wel uit elkaar kan halen.

Dubbele content is een probleem dat niet altijd gevolgen heeft voor het bezoekersgedrag, maar het kan zeker wel funest zijn voor de manier waarop Google jouw website indexeert.

Dan hebben we het nog niet eens over producten die in meerdere categorieën vallen. Als een product in meerdere categorieën valt, ontstaan er ook meerdere versies van deze pagina. Dit is het moment dat Google helemaal in de war raakt.

Oplossing: handmatig schrijven

Voor duplicate content door vergelijkbare productbeschrijvingen is eigenlijk geen andere oplossing dan deze handmatig te schrijven. Maak de overweging of je deze investering in jouw webshop wil doen en ga goedkope opties als het inschakelen van stagiaires na om dit probleem te tackelen.

Voor de pagina’s die in meerdere categorieën vallen, is wel een duidelijke oplossing: de rel=”canonical”. Als er meerdere versies van één pagina zijn, geef je hiermee aan wat het origineel is. Hierdoor help je Google een stapje verder, waardoor je ook jezelf helpt. In elke duplicate pagina zet je vervolgens de volgende code neer.

<link rel=”canonical’ href=”originele url” />

Als je de canonical tag toepast, hoef je niet te stuntelen met allerlei redirects en houd je de verschillende pagina’s ook meetbaar voor jezelf.

3. Broken links

Duizenden pagina’s brengen soms wel tienduizenden interne links met zich mee. Al deze routes brengen bezoekers bij verschillende bestemmingen, maar soms komt het voor dat deze routes doodlopen. Zo kan het voorkomen dat je een product uit het assortiment haalt, een product in een andere categorie plaatst of dat je de URL van een pagina verandert. Een willekeurige pagina op een website heeft soms wel honderden interne links die naar de pagina verwijzen. Als je de URL verandert zonder een redirect te maken, kunnen hierdoor ook honderden broken links ontstaan. Negatief voor jouw waardering in Google en soms rampzalig voor bezoekers.

Niemand vindt het leuk om op een pagina te komen die niet (meer) bestaat. Persoonlijk vind ik het zelfs zeer onprofessioneel overkomen. Het zou dan ook een reden zijn om de website te verlaten zonder een aankoop te doen. Dit wil je natuurlijk koste wat het kost voorkomen.

Oplossing: redirects en handmatig herstellen

Stap één is natuurlijk het maken van redirects op het moment dat je een URL verandert. Dit voorkomt al het gros van de broken links. Toch kun je niet elk foutje voorkomen. Het zal ook voorkomen dat je de broken links handmatig moet herstellen. Zelf gebruik ik hier altijd broken link checker voor. Je voert simpelweg de URL van jouw website in, waarna de tool alle broken links op jouw website laat zien. Het is aan te raden om dit zeker één keer per maand te doen.

Niemand vindt het leuk om op een pagina te komen die niet (meer) bestaat. Persoonlijk vind ik het zelfs zeer onprofessioneel overkomen.

4. Trage websitesnelheid

Misschien wel het meest vervelende probleem van een grote webshop is dat deze zeer traag wordt. Soms kan het wel twintig seconden duren voordat een webpagina überhaupt volledig geladen is. Dit zijn twintig seconden waarin een bezoeker kan besluiten om zijn heil alsnog ergens anders te zoeken. Gelukkig zijn er diverse tools om de snelheid van jouw webshop in kaart te brengen.

  1. Google Pagespeed Insights
  2. GTmetrix
  3. Pingdom

 

Oplossing: hosting, afbeeldingen en requests

Een te trage webshop kan tientallen aanleidingen hebben. Dit betekent ook (inkoppertje) dat er tientallen oplossingen zijn te vinden. Allereerst is het aan te raden naar de hosting van jouw webshop te kijken. Zo deel je als startende ondernemer een server vaak met meerderen. Vooral als jouw webshop genoeg omzet draait, is het het waard om na te denken over een Dedicated Server.

Een volgende stap kan het verkleinen van afbeeldingen zijn. Per product heb je vaak meerdere afbeeldingen. Deze afbeeldingen nemen vaak een groot gedeelte van de ruimte van een webpagina in. Als je deze afbeeldingen verkleint, zal jouw webshop al gauw een stuk sneller worden. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet het letterlijk verkleinen van de afbeeldingen – het is vervelend als bezoekers moeite hebben een afbeelding te bekijken – maar het compressen van de code. De afbeelding zal nog steeds automatisch aangepast worden naar hetzelfde formaat.

Een andere stap is het verlagen van het aantal http-requests. Als iemand een webpagina bezoekt, pingt zijn of haar browser de server die deze website host. Eigenlijk stuurt het de server een verzoek om de inhoud van deze webpagina toe te sturen. Dit lijkt simpel, maar de browser moet een verzoek sturen voor elk los bestand op de website. Als je het aantal bestanden verlaagt, hoeft de browser van een bezoeker minder requests te versturen, waardoor deze pagina ook sneller laadt. Het aantal bestanden verlaag je onder andere door via de FTP-gegevens in de harde schijf van jouw webhosting-pakket te komen. Hier kun je verschillende bestanden samenvoegen, om zo minder php/html/css/js-files op te roepen.

 

 

BRON: Marketingfacts