De simpele contentstrategie die scoort: hero, hub, hygiene

Het 3H of hero, hub, hygiene-model van Google helpt jou om content strategisch in te zetten. Veel organisaties zijn jou voorgegaan. En met succes. Lees verder hoe je deze contentstrategie inzet voor succes.

Met welke content leid jij jouw klanten door het koopproces? Op welke manier zorg jij voor traffic? Voor het goede gevoel? En voor conversie? Met een goede contentstrategie laat je content voor je werken en niet andersom. En soms hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Juist niet. Want een simpele contentstrategie houd je veel langer vol en blijft ook overzichtelijk.

Een aantal jaar geleden kwam Google met een model voor contentmakers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden kanalen snel. Al snel ontdekten de content creators dat het model breder toe te passen is dan alleen op YouTube.

Inmiddels zetten veel organisaties het model met veel succes in.

In dit artikel laat ik je zien hoe ook jij kunt scoren met het hero, hub, hygiene-model. Want eerlijk?

Eigenlijk is het te simpel voor woorden…

Het ‘Hero’, ‘Hub’, en ‘Hygiene’ model is een content marketing strategie ontwikkeld door Google voor YouTubers. Deze principes kunnen echter worden toegepast op elke vorm van contentmarketing.

Het helpt marketeers ervoor te zorgen dat hun content volledig en goed gepland is. Het is ook bedoeld voor uitgevers om ervoor te zorgen dat hun plan zowel gericht is op de behoefte aan fundamentele inhoud als op de behoefte aan creatieve merkopbouwactiviteiten.

Het hero, hub, hygiene-model werkt zo goed, omdat de verschillende soorten content elkaar versterken:

  • Hero content – zorgt voor de bezoekers, mensen die kennis maken met jouw merk en met jouw producten.
  • Hub content – zorgt er vervolgens mee dat deze bezoekers zich verbonden voelen met jouw organisatie. De bezoekers komen regelmatig terug.
  • Hygiene content – zorgt voor de stabiele onderstroom. Via Google blijven bezoekers naar jouw content komen. Deze bezoekers worden vervolgens verder warm gemaakt voor jouw merk door hub content.

Hero content

Hero content staat een paar keer per jaar in jouw contentplanning. Hier ga je voor de grote campagnes waar veel werk in zit. Dit is waardevolle content die iedereen moét zien. Aantrekkelijke content die zó goed is dat het viral moet gaan. Hero content zorgt in korte tijd voor extra bereik.

Hub content

De hub content komt regelmatig terug in de planning. Dit kan bijvoorbeeld een wekelijks blog zijn, of een maandelijkse vlog. Hub content zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich verbonden voelt met jouw merk.

Deze vorm van content laat dus veel zien van jouw organisatie. Laat daarom niet alleen zien wat je doet (dit is eerder hygiene content), maar ook zeker hoe je het doet.

Hub content kan vele vormen aannemen, denk aan:

  • Kijkjes achter de schermen
  • Verhalen van opdrachtgevers en collega’s
  • Events
  • Leuke terugkerende videoformats
  • Een podcastserie

Hygiene content

Deze vorm van content komt het meest terug in de contentplanning. In veel gevallen op dagelijkse basis zelfs. Hygiene content is bedoeld om nieuw publiek te lokken, om je bereik te vergroten. Hygiene content wordt ook wel eens hulp content genoemd en dat is precies wat het doet.

Met deze content help je de lezer. Je geeft antwoord op vragen die voornamelijk via Google gesteld worden. Goede voorbeelden van hygiene content zijn tutorials, reviews, handleidingen, guides. Artikelen of video’s die antwoord geven op veelgestelde vragen.

De verhouding Hero, Hub en Hygiene content

Als je voor jezelf bedacht hebt welke Hero, Hub en Hygiene content jij op de plank hebt liggen, is het zaak om een goede frequentie te bepalen. Hieronder een visuele weergave van een mooie planning. Natuurlijk kan het een Hero meer en een Hub minder, maar zo heb je een leidraad waar je jouw strategie en planning op kan bepalen.

Als ik de planning maak voor een jaar, dan begin ik graag met de Hero content. Dit zijn vaak grote evenementen. Denk aan een pubquiz bijvoorbeeld. Of een klantevent. Hier omheen kun je vervolgens vrij eenvoudig de andere typen content bedenken. Een blog over Waarom een pubquiz onderdeel van onze marketing is bijvoorbeeld. Of een serie blogs met interviews met de sprekers die op jouw klantevent komen. Zo vul je eenvoudig de planning voor een heel jaar.

Met het Hero Hub Hygiëne Model als contentstrategie heb je:

  • een goed fundament voor al jouw content,
  • frequent terugkerende content waar jouw fans op liggen te wachten,
  • een paar keer per jaar een grote klapper.

Met deze mix van content behoud je het juiste ritme voor jouw planning, en blijf je optimaal in contact met jouw klanten.  Zet die dranghekken maar vast klaar.

Aan de slag met Hero Hub Hygiene content

Wil je aan de slag met Hero Hub Hygiene content, maar heb je geen idee waar te beginnen? Laten we de koppen dan even bij elkaar stekken. Neem contact met ons op en dan werken we samen wat ideeën uit.

  • Lees verder
  • Lees verder