Nieuwsbrieven sturen volgens GDPR

Nieuwsbrieven sturen volgens GDPR

Nieuwsbrieven sturen volgens GDPR

Met de nieuwe wet AVG in aantocht ontstaat er plotseling lichte paniek. Bedrijven sturen mails rond om hun contacten toestemming te vragen voor het zenden van nieuwsbrieven en mailings. In de meeste gevallen nergens voor nodig, omdat ze die toestemming, als het goed is, allang hebben.

De Europese privacywetgeving AVG (Engels: GDPR) treedt op 25 mei in werking. Vanaf dat moment moeten alle bedrijven die zaken doen in de Europese Unie voldoen aan strenge wetgeving rondom het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. Dit heeft ook invloed op koude acquisitie en het versturen van nieuwsbrieven.

Veel bedrijven besluiten om met de naderende deadline koortsachtig hun contacten te mailen of ze nieuwsbrieven en andere mailings mogen blijven sturen. Compleet overbodig, zegt Menno Weij, partner bij SOLV Advocaten, mits het klanten betreft en je netjes gevraagd hebt of je de contacten mag mailen middels het bekende opt-in vinkje. Dat moest al jaren volgens de spamwetgeving en daarmee is dat geregeld voor de AVG.

Koude acquisitie

Iets anders is het wanneer een bedrijf gegevens verzamelt op internet en in het wilde weg potentiële klanten gaat benaderen. “In het kort komt het erop neer dat je een nieuw contact altijd een opt-in moet aanbieden en dat je hem pas na zijn toestemming mailings mag sturen, anders loop je kans op een boete”, vertelt Weij. “Heb je die toestemming gekregen of is het een bestaande klant, dan ben je verplicht om bij elke mailing een mogelijkheid tot opt-out te geven.”

Database

De meningen zijn verdeeld of je zomaar een database met gegevens mag aanleggen die je van bijvoorbeeld Linkedin of websites van bedrijven haalt, het zogenaamde scrapen. Weij: “Ik denk van wel, maar ik ken juristen die vinden van niet. De wet is daar niet helemaal duidelijk over. Ik vind dat je als ondernemer een commercieel gerechtvaardigd belang hebt om een lead-database op te bouwen. Om vervolgens die leads ongevraagd te benaderen geldt wel weer het opt-in-regime. Met andere woorden: ongevraagd een mail sturen aan een lead zonder dat daar toestemming voor gegeven is mag niet.”

Hoe kan je die mensen dan wel benaderen? Zorg voor een duidelijke opt-in. Je kunt hier allerlei marketingtechnieken voor inzetten, zoals bijvoorbeeld het online delen van kennis in ruil voor een opt-in. Er zijn genoeg creatieve manieren te bedenken, maar koud mailen is en blijft verboden. En daarmee is er niks nieuws onder de zon.