Nieuwsbriefinschrijvingen, hoe krijg je er meer? | De Marketing Groep
17012
post-template-default,single,single-post,postid-17012,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Nieuwsbriefinschrijvingen, hoe krijg je er meer?

nieuwsbriefinschrijvingen

Nieuwsbriefinschrijvingen, hoe krijg je er meer?

Veel bedrijven worstelen met hun nieuwsbrief. Een goede, onderhoudende nieuwsbrief maken die je marketing versterkt, vraagt tijd. Veel tijd. Dan wil je graag dat de juiste mensen je nieuwsbrief ontvangen, hem openen, op de links klikken en je nieuwsbrief liefst ook nog met anderen delen. Maar het begint met voldoende nieuwsbriefinschrijvingen De vraag is alleen: wat is voldoende? Het antwoord op die vraag hangt sterk af van je doelstellingen, je doelgroep en van het onderwerp van je nieuwsbrief.

Mogelijk is je doelgroep scherp afgebakend en heel specifiek. Dan is je doelgroep waarschijnlijk beperkt van omvang. Je verkoopt bijvoorbeeld software voor advocatenkantoren. Het is dan niet zinvol en haalbaar om naar duizenden abonnees te streven. Je wilt juist een hele selectieve doelgroep als abonnee.

Of je onderwerp is juist heel breed en je richt je op een grote groep consumenten. Bijvoorbeeld alle Belgen die een boek willen schrijven (ooit).

Zodra je geformuleerd hebt wat je doelstelling is (meer bekendheid en zichtbaarheid, meer bezoekers op je site, meer leads, meer sales) kun je aan de slag om de deur voor de juiste abonnees zo open mogelijk te zetten.

Dat kan op de volgende manieren:

1. Maak je nieuwsbrief zichtbaar!

Er zijn gek genoeg nog veel websites waar de nieuwsbrief behoorlijk verstopt staat. Bijvoorbeeld achter een icoon van een envelop. Of helemaal onderaan in de footer. Het spreekt voor zich dat als je de nieuwsbrief duidelijk in beeld brengt, deze meer aandacht krijgt. Maar ‘groot’ is in dit geval niet alles. De positie van je nieuwsbrief kan veel uitmaken. Een plek linksboven in de website kan veel meer abonnees trekken dan een plek rechtsboven. Als het kan zou ik hem linksboven plaatsen, maar experimenteer daar eens mee en kijk welke plek de meeste abonnees ontvangt. De uitkomst kan je verrassen!

2. Noem het geen nieuwsbrief

We zijn nieuwsbriefmoe. Probeer het n-woord daarom te vermijden en benoem het voordeel van een abonnement: altijd het laatste nieuws, extra kortingen, exclusieve content, primeurs. Geef ook aan hoe vaak je mailt. Dat ben je wettelijk verplicht, maar ook degene die zich inschrijft weet waar hij aan toe is en zal minder snel geïrriteerd zijn als je elke week een nieuwsbrief stuurt.

3. Aaah, pop-ups!

Mensen houden niet van nieuwsbrieven, maar ze haten pop-ups. Toch zou ik ze wel gebruiken! Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen niet van pop-ups op websites houden, omdat die hen storen. Maar zodra je pop-ups plaatst, blijken ze wel degelijk te werken en voor meer respons te zorgen. De kunst is om ze dus niet te laten storen. Zo verdwijnen weinig mensen van je website met de intentie om hier nooit meer terug te keren. Ruwweg zijn er drie soorten pop-ups:

De ‘in je gezicht’ pop-up
Die verschijnt middenin beeld en is een geweldige aandachtstrekker. Maar: mensen die net op je site zijn aangeland hoeven niet binnen 5 seconden een pop-up voor een nieuwsbrief te zien. Ze weten nog amper of ze je site en content goed vinden. Sommigen zijn binnen een halve minuut weer vertrokken, omdat de pagina niet bracht wat ze zochten. Doe hoef je dus echt niet te storen. Kijk eens in Google Analytics hoe lang een geïnteresseerde bezoeker gemiddeld blijft. Is dat een minuut of twee minuten? Laat de pop-up dan iets voor die tijd in beeld komen.

Je voorkomt dat deze pop-up een stoorzender wordt door duidelijk aan te geven hoe je hem wegklikt en door hem niet op elke pagina te tonen. Stel in hoe vaak de pop-up mag verschijnen. Een keer per bezoek? Een keer per dag? Zo voorkom je dat iemand steeds je pop-up moet wegklikken. Op de pagina’s waar echte verkoop plaatsvindt kun je deze pop-up beter helemaal weglaten. Daar leidt hij alleen af van het belangrijkste doel van die pagina.

De ‘onderaan de pagina’ pop-up
De naam zegt het al. Deze verschijnt bescheiden onderaan de pagina. Je kunt hem zo instellen dat iemand de pop-up past ziet als hij minimaal zoveel procent van de pagina heeft gelezen, bijvoorbeeld 70%. Dat is een lezer die echt geïnteresseerd is. Qua formaat is deze pop-up evenmin storend. Het nadeel is dat hij door zijn bescheiden karakter ook gemakkelijker te negeren is.

De ‘je gaat toch niet weg’ pop-up
Zodra je muis richting bovenkant monitor gaat, verschijnt de pop-up. De website is bang dat je een andere url in gaat typen en wil nog snel iets onder je aandacht brengen. Soms irritant, want je hield het al wel voor gezien. Maar een deel van de bezoekers vindt je pagina echt waardevol en bedenkt alsnog dat het wel handig is om gegevens achter te laten. Dit type pop-up werkt dus ook.

4. De weggever als verleider

Jarenlang was het een trend om eerst een eBook of PDF te maken en die als weggever aan te bieden om mensen over te halen om abonnee te worden. Het heeft vaak gewerkt, maar je kunt er wel je vraagtekens bij plaatsen. Iemand die eigenlijk alleen je weggever wil hebben en dan zijn gegevens achterlaat omdat het niet anders kan, gaat die straks je nieuwsbrief met aandacht lezen? Of heb je meer aan nieuwsbriefabonnees die zich niet laten verleiden door een weggever, maar die zich abonneren omdat ze de inhoud van je site enorm waardevol vinden?

Zeker als je met hele waardevolle weggevers werkt, kan het zijn dat mensen vooral dat eBook of die download willen hebben en minder zitten te wachten op extra nieuwsbrieven. Mogelijk maakt je weggever dan een goede, eerste indruk en doe je die vervolgens teniet omdat men ook een nieuwsbrief krijgt die minder past.