Meer Facebook engagement dankzij deze trends in 2021

Meer Facebook engagement dankzij deze trends in 2021

We kunnen het jaar 2020 bijna achter ons laten. Oef! Met 2021 voor de deur wagen we ons aan het voorspellen van enkele engagement trends op Facebook. De ideale manier om online meer klanten aan te trekken! 

Je steekt tijd in het bedenken, ontwerpen en plannen van je content op Facebook. Toch lijk je er niet veel van terug te krijgen als je naar je statistieken kijkt. Niet veel likes, reacties, deelacties kortom weinig engagement. Herkenbaar? Het verhogen van je engagement speelt nochtans een belangrijke rol in het bereiken van klanten online. We leggen het je even kort uit.  

Het algoritme van Facebook geeft voorkeur aan posts en pagina’s die zorgen voor engagement door ze bloot te stellen aan een breder publiek. Zo zullen er ook Facebook gebruikers je post of pagina in hun newsfeed te zien krijgen ondanks dat ze je niet volgen of liken. Hoe beter je engagement, hoe meer mensen je zal bereiken via Facebook wat kan resulteren in meer potentiële klanten. Daarom zetten we enkele verwachte trends op een rijtje die je engagement op Facebook zullen doen groeien in 2021. 

Post verticale video’s

Videomarketing zit nog altijd in de lift, niets nieuws dus. Wanneer je kijkt naar de statistieken van je facebookpagina dan zal het je opvallen dat video’s de beste cijfers kunnen voorleggen qua engagement (bereik, betrokkenheid…). Het merendeel van de video’s op Facebook wordt voorlopig nog horizontaal gefilmd, maar 2021 zou het jaar kunnen worden van de verticale video’s. De reden hiervoor? Facebook trekt meer en meer gebruikers aan die met hun smartphone gebruik maken van het platform en hier zijn verticale video’s het beste voor.

Facebook live

Een trend die zich in 2020 al heeft voorgedaan en zich zal doorzetten in 2021 is die van Facebook Live. Je plant als merk zijnde een moment in om live online te ‘videobellen’ met je volgers. Vanuit een marketing perspectief is dit dé manier om relaties op te bouwen met fans, volgers en klanten en om je merkverhaal uit de doeken te doen. Een live video maken doe je natuurlijk niet zomaar. Hier komt een goede voorbereiding aan te pas met een duidelijk doel en boodschap dat je voor ogen hebt. Zo kan je bijvoorbeeld een Q&A organiseren waarbij kijkers vragen stellen door een reactie onder je video te plaatsen. Het plaatsen van een reactie onder je video zorgt natuurlijk voor nog meer engagement. Just what you were looking for! 

User Generated Content 

User generated content is misschien een term die niet meteen een belletje doet rinkelen. Het is dan ook vakjargon voor content die door gebruikers van een platform wordt gemaakt, zoals een foto, video, story of zelfs een review. Je gaat eigenlijk de volgers belonen door hun content te hergebruiken, bijvoorbeeld door een review te quoteren. Dit kan onder andere je volgers stimuleren om nog meer content rond je brand te maken. Dit zal niet enkel resulteren in meer engagement, maar wekt ook geloofwaardigheid en vertrouwen op rond je merk bij andere consumenten. 

Facebook-groep

Als je op zoek bent naar een manier om meer interactie met je consumenten te verkrijgen dan lijkt het aanmaken van een Facebook-groep hiervoor het meest geschikt. Het is niet enkel een stijgende trend op Facebook, maar geeft je ook de kans om de community rond je brand verder uit te bouwen. Een groep zal ook de drempel verkleinen van je volgers om met je te communiceren en een relatie aan te gaan met je merk. Het is tevens ook ideaal om als merk zijnde vragen of zelfs ideeën voor te stellen aan de leden van je groep.

Facebook advertenties 

Met de lockdowns en het thuiswerk is het geen verrassing als ik je zeg dat mensen meer achter hun computerscherm of smartphone zitten. Dit zorgde er op zijn beurt voor dat er meer aan online marketing werd gedaan dan de voorbije jaren. Er werd dan ook fors geïnvesteerd in Facebook advertenties, een trend die zich in 2021 verder zal zetten. Facebook beschikt over enorm veel data en Facebook advertenties kunnen hierop afgestemd worden. Zo wordt het veel effectiever dan de klassieke massamedia om je doelgroep te bereiken. Nu denk je waarschijnlijk: “hmm, allemaal goed en wel maar ik ken niets van Facebook advertenties”. Daar heeft Facebook dé oplossing voor genaamd “Boosted posts”. Misschien heb je deze knop al eens zien staan onder een Facebook post van je pagina. Het is dan ook een eenvoudige manier om aan meer engagement te geraken, zelfs met een minimum aan uitgave. Als tip willen we je nog meegeven om de post met het meeste engagement te promoten voor een beter resultaat. 

BRONNEN:

https://www.business.com/articles/boost-facebook-engagement-social-media-marketing/

https://www.socialinsider.io/blog/boost-social-media-engagement/#facebookengagement