Marketing Automation
Marketing automation of ook wel marketing automatisatie genoemd, helpt je bij het genereren van meer leads doordat het je in staat stelt om bepaalde marketing en sales processen te stroomlijnen en te automatiseren.
We gebruiken hiervoor de juiste tools en strategie. De tools moeten je toelaten je marketing én sales acties op te zetten, te meten en bij te sturen.
Er is trouwens een link met content marketing en content management.
Je kan marketing automation via losse afzonderlijke tools proberen te doen, maar het grootste voordeel krijg je wanneer je één applicatie gebruikt waarin je alles kan opzetten, beheren en meten.
Marketing Automation software helpt je om een conversatie met je prospect te houden. Converseren met je prospect is alleen mogelijk als je weet wat er bij hem speelt. Dit doe je door bijvoorbeeld te volgen welke website pagina’s hij bekijkt, welke e-mails hij interessant vindt en voor welke evenementen hij zich geregistreerd heeft of zelfs welke winkelrekken hij in de offline shop bekijkt.
Door zowel expliciete data (bijv. het invullen van een formulier) als impliciete data (bijv. het tracken van gedrag) op te slaan, bouw je een profiel op van elke prospect. Op deze manier kan je gepersonaliseerde content aanbieden.
Marketing automation is een cruciaal element in het converteren van leads in het koopproces.
Enkele voorbeelden
Stel dat een klant regelmatig je webshop bezoekt en steeds op dezelfde gitaar klikt. Een mail met een promotie op dat artikel zou de bezoeker kunnen overhalen om te converteren. Of het is een tijdje geleden dat een klant je webshop heeft bezocht, dan kan je hem begroeten met een gepersonaliseerde aanspreking. “Dat is een tijdje geleden, welkom terug Marie!”. Je klant voelt zich meteen weer thuis op je webshop.
Je kan ermee aan “cross selling” of “up selling” gaan doen. Bij “cross selling” probeer je producten samen te gaan verkopen omdat hun functionaliteiten elkaar aanvullen. Als iemand een ipod bij je koopt, kan je voorstellen om oortjes aan zijn bestelling toe te voegen of een waardebon voor Itunes. Die heeft je klant allicht nodig om z’n ipod te gebruiken. Bij “up selling” probeer je je producten voor meer waarde te verkopen door extra toepassingen of een duurdere versie voor te stellen. Als je weet dat je klant geïnteresseerd is in een ipod, kan je een versie met meer geheugen of eentje die nieuwer is, aanbieden.
Marketing automation software neemt marketeers veel werk uit handen
- Het versturen van een ‘dank’ bericht wanneer iemand een whitepaper of iets dergelijks bij je heeft gedownload
- Het versturen van een ‘follow-up’ bericht om de conversatie weer verder uit te diepen
- Het automatisch aanmaken van ‘follow-up taken’ nadat iemand net weer geinteracteerd heeft op je website, social media of e-mail
- Het ondersteunen bij customer service en specifieke verkooptaken als verlenging van abonnementen en contracten
- Het op het juiste moment versturen van de juiste informatie, om zo de prospect verder kennis te laten maken met de oplossingen die jij biedt.
- Het automatisch segmenteren van prospects en klanten op basis van hun interesses en voorkeuren
- Het tracken van alle activiteiten van je prospects en klanten op je website, met social media en je emails
Het stelt je in staat om op een hele persoonlijke manier te converseren, door inzichten te bieden die je zelfs in de fysieke wereld niet zo snel opgevallen waren. Daarnaast ontlast marketing automation jou de routine-taken, kortom een instrument waar veel tijdsbesparing mee te behalen valt. Door diepere inzichten en tijdsbesparing ben je beter in staat nog meer te focussen op de persoonlijke aspecten van marketing.
Het moet dus in de eerste plaats ondersteuning bieden in de customer journey. Goeie marketing automation geeft op termijn een goed inzicht in de volledige customer lifecycle.