Maak eerst de inhoud van je website, daarna pas het ontwerp

B2B content

Maak eerst de inhoud van je website, daarna pas het ontwerp

Ik ontwerp, analyseer en maak al ongeveer een jaar of 15 websites en webshop voor allerlei types klanten. Multinationals, maar ook voor heel veel kmo’s en kleine zelfstandingen.

Heel dikwijls begint de start van zo’n project met wat voorbeelden van andere websites die de klant als referentie gebruikt. Soms van hetzelfde type product of hetzelfde type bedrijf. Ook heel dikwijls verwijzingen naar bol.com, coolbleu of amazon van klanten die een webshop willen.

Heel vaak staren ze zich blind op het design van de website

Ze verwachten dan ook van bij de start dat ik iets ‘ontwerp’ zodat ze een idee hebben hoe de site er zal uitzien. De content komt later wel. Een collega webdesigner vergeleek het al eens met het bouwen van een auto zonder dat je vooraf bepaald welk doelpubliek die moet aanspreken en in wel marktsegment hij moet vallen. Als je die dingen op voorhand niet weet, maak je altijd de verkeerde auto.

Dat is bij websites net hetzelfde. Ik vergelijk het wel eens met een architect die een mooi huis moet ontwerpen, maar niet weet hoeveel slaapkamers of badkamers het huis moet hebben maar wel dat het grijze bakstenen moeten zijn en zwarte dakpannen. Ik geef je op een blaadje dat hij zonder de nodige informatie nooit zal starten met het ontwerpenen.

Eerst komt de inhoud, dan pas de vorm

Nooit is een paragraaftitel meer waar geweest: je moet eerst de inhoud hebben voordat je iets vorm kunt geven. Dit geldt bij huis- en auto-ontwerp, maar ook binnen webdesign.

De inhoud vaststellen moet altijd de eerste stap zijn. En om de inhoud van een websiteontwerp vast te stellen moet je jezelf een aantal vragen stellen:

  1. Wat is het doel van het ontwerp: verkopen of informeren?
  2. Wie is de doelgroep van het ontwerp: kinderen, ondernemers, gepensioneerden, vakgenoten?

Als je deze twee zaken tot in detail helder voor ogen hebt, ga je de content creëren van de website. Ja, je leest het goed. Nog steeds ga je niet over op het ontwerpen van de website. Eerst maak je de content:

  • Je schrijft teksten (of laat dat doen door een copywriter)
  • Je kiest afbeeldingen (of laat die maken door een fotograaf)
  • Je kiest filmmateriaal (of laat dat maken door een filmbedrijf)

Waarom je eerst de content maakt? Omdat de vorm van jouw teksten (de lengte, de onderverdeling in paragrafen), de vorm van jouw afbeeldingen (hun kleuren, het formaat waarop ze getoond moeten worden, de prominentie die ze moeten krijgen) en de vorm van jouw filmmateriaal (idem) gezamenlijk de vorm van jouw website bepalen. Dit is waar het op neerkomt: Jouw content bepaalt het ontwerp van de web site

Bedenk ook dat een website waarvan eerst de content is vastgesteld beter responsive is. As je namelijk achteraf teksten in een website smijt, is de kans aanwezig dat ze te lang zijn en daarom niet mooi tonen op een telefoon of tablet.

Na de content komt structuur en UX

Nadat we alle content hebben verzameld kunnen we beginnen om de site structuur en vorm te geven. Navigatie, producten, call-to-actions, contactformulieren,…

Daarna komt pas de kleurinvulling. De verf op de muren, de kleur van de vloertegels in ons voorbeeld van het huis. Hetgeen wat de meeste klanten effectief het belangrijkste vinden, want dan ‘zien’ ze effectief iets.

Een webdesigner is vaak alléén opgeleid om mooie ontwerpen te maken, niet om een expert in user experience (UX) te worden (al verandert dat gelukkig met de nieuwste lichting ontwerpers, die wel een basis van UX meekrijgen). Maar anderzijds is het jammer, want hoe eerlijk is het om een website te bouwen voor een betalende klant als je weet dat die website niet 100% resultaat zal behalen?

De schuld ligt vaak bij de klant

Ik ga een gevoelig punt aankaarten: de schuld ligt ook vaak bij de klant. Maar al te vaak zegt een klant tegen een webdesignbureau: ‘Maken jullie het ontwerp, dan zal ik later zelf de teksten wel schrijven en foto’s maken.’ Zelfs als je tegensputtert, krijg je vaak als antwoord: ‘Ik heb gewoon geen budget om teksten te laten schrijven en foto’s te laten maken.’

Ik begrijp de klant volledig, laat dat duidelijk zijn. Geld is altijd een heet hangijzer in zakelijke besluiten. Niet alleen als het gaat om websites laten bouwen. Laat mij desondanks dit zeggen: als je bespaart op de content (en daarmee op de UX van je potentiële klanten), dan laat je omzet liggen. Je moet nooit een website laten maken met het budget als hoofdrichtlijn, maar met het gewenste resultaat als sturend kompas.

Content eerst dus

Eerst content maken en dan pas het ontwerp heeft 3 immense voordelen:

  1. De content helpt je om het design gepast te maken, omdat je kleuren en vormen synergetisch kunt laten werken
  2. De content zorgt ervoor dat je design doelgerichter is, omdat het de UX ondersteunt
  3. De content zorgt ervoor dat je website beter getoond wordt op telefoons en tablets, omdat de schaalbaarheid afgestemd wordt op de inhoud

Content is king en dat zal nooit veranderen. Des te eerder alle betrokkenen van een websiteontwerp dat begrijpen (ik heb het ook tegen jullie, ondernemers!), des te beter het is.

We streven tenslotte allemaal naar websites die zo goed mogelijk hun doel bereiken.

bron: frankwatching.com – geïnspireerd door Vincent Alblas (Motionmill).