Hoe werkt custom retargeting?

Hoe werkt custom retargeting?

Dat je via Facebook en Instagram ontzettend uitgebreide targetingopties hebt weten we. Maar wist je ook dat je je websiteverkeer dat binnenkomt via Google Adscampagnes, Bing of bijvoorbeeld Pinterest ook kunt retargeten met je Facebook- en Instagramcampagnes? Een mooie manier om verschillende campagnes met elkaar te combineren! 

Door te adverteren op verschillende advertentiekanalen kun je de consument bereiken op kanalen waar hij of zij tijd doorbrengt. Dit betekent ook dat we kunnen profiteren van verschillende targetingmogelijkheden, waardoor we synergie kunnen creëren. Hierdoor kunnen we een erg warme doelgroep die nog niet geconverteerd heeft opnieuw bereiken met een advertentie om ze alsnog over de streep te trekken. 

Hoe werkt custom retargeting in Facebook en Instagram?

Om specifieke doelgroepen te kunnen retargeten is één ding noodzakelijk: een werkende Facebook Pixel met aangepaste parameters. Misschien dat je al verschillende parameters hebt voor bepaalde events, zoals aankopen. In dat geval kun je details zoals product-ID en prijs opnemen. Maar we kunnen hetzelfde doen voor de PageView gebeurtenissen.

Voeg via bijvoorbeeld Google Tag Manager onderstaande extra code aan de Pixel toe na ‘PageView’ en vóór de afsluitende script:

Met deze extra code zou Facebook de “referrer” vervolgens moeten volgen voor elke paginaweergave van je website. Hiermee kun je vervolgens aangepaste doelgroepen aanmaken in de Facebook Manager op basis van de referrer die jij wilt. Dit doe je als volgt: 

Stap 1: Ga in de Facebook Business Manager naar “Doelgroepen”

Stap 2: klik op “Doelgroep maken” > Aangepaste doelgroep

Stap 3: klik op “website” als bron voor je aangepaste doelgroep.

Stap 4: Selecteer bij event PageView > Vul het aantal dagen in dat je wilt gebruiken. Klik vervolgens op “Verfijnen met”. Pak vervolgens parameter “referrer” bevat. Vul vervolgens de referrer in die je wilt retargeten. 

Voor het Bing verkeer pak je bijvoorbeeld referrer bevat Bing. Voor het Pinterest verkeer pak je bijvoorbeeld referrer bevat Pinterest. 

Nu ben je klaar om je (in het geval van het voorbeeld) Google Ads-verkeer te retargeten met je campagnes op Facebook en Instagram. 

Let wel goed op dat je de juiste UTM tagging bij je campagnes instelt om te meten wat het effect van je campagnes zijn op deze aangepaste doelgroep in Google Analytics-data.