Hoe maak ik een content kalender in 2021?

Hoe een contentkalender zeer nuttig kan zijn

Hoe maak ik een content kalender in 2021?

Content is king” een beroemde uitspraak van Bill Gates waarmee hij in 1996 duidelijk maakte dat je met je content geld kan verdienen op het internet. Vandaag de dag is dit nog steeds relevant, want met de juiste content op het juiste moment maak je van een online passant een nieuwe klant. 

Het is nu begin 2021 en we vroegen ons af wat je gaat ondernemen om dit jaar je content marketing naar een hoger niveau te tillen. We hopen dat je alvast wat ideetjes hebt! Maar wat je vooral moet onthouden is dat goede content marketing valt of staat bij het feit of je al dan niet consistent bent. Consistent zijn is niet altijd even makkelijk en daar hebben wij de ideale oplossing voor, namelijk het gebruik van een content kalender. Een content kalender is een tool dat je helpt bij het strategisch en consistent inplannen van je content. In een paar uur tijd plan je content in voor een hele maand. Klaar om online vooruitgang te boeken in 2021? 

Waarom is een content kalender een must? 

Consistent zijn en blijven 

We kunnen je tips geven over hoe je content er zou moeten uitzien, wat de trends zijn enzovoort… Maar als je niet consistent bent in het posten van je content, dan boek je geen vooruitgang. Consistent content posten, zorgt voor meer engagement. Dit zorgt op zijn beurt voor meer bereik. Het feit dat je meer mensen bereikt, kan uitmonden in meer online conversies. Het gebruik van een content kalender zorgt ervoor dat je consistent content kan posten door dit in te plannen. 

Meer kwaliteitsvolle content

Een content kalender zorgt er dus al voor dat je consistenter post. Het consistenter posten geeft je ook een duidelijker beeld van wat wel werkt en wat niet. Wanneer post ik het best? Welke type en format van content slaat het beste aan bij mijn publiek?… Je zal kunnen terugvallen op kwaliteitsvollere data dan wanneer je bijvoorbeeld enkel post als je er zin in hebt. Met die beschikbare data zal je kwaliteitsvollere content creëren die bij je publiek aanslaat. Het inplannen van je content geeft je de mogelijkheid om jezelf (en je team) deadlines op te leggen en hier naar toe te werken. Dit levert ook betere content op dan wanneer je last minute nog iets in elkaar flanst om toch maar te kunnen posten.   

Flexibeler inspelen op trends

Met een kalender zit jij in “the driving seat” van je content. Jij controleert alles en houdt de touwtjes stevig in handen. Mis nooit nog belangrijke momenten door content in te plannen voor de momenten of feestdagen waar je publiek belang aan hecht. Het geeft je de mogelijkheid om gestructureerd en overzichtelijk te werk te gaan. Je ontwerpt je content op voorhand waardoor je niet in tijdsnood komt te zitten wanneer deze moet geplaatst worden. Zo kan je het overzicht bewaren en inspelen op opkomende trends.

Hoe begin je aan een content kalender? 

Eigenlijk is het opstellen van een content kalender niet ingewikkeld. Het belangrijkste aan een contentkalender is dat het overzichtelijk moet zijn voor jou (en eventueel je team) en dat het eenvoudig hanteerbaar is. 

Wat ook aan te raden valt is het gebruik van een Google Drive Excel spreadsheet of een simpel Excel bestand. Online zullen er bedrijven zijn die templates aanbieden, maar buiten het esthetische aspect zien we niet in waarom je voor een template in de kosten moet duiken.

Stap 1: Analyseer

Ga na hoe je er nu voor staat! Maak een analyse van de huidige gang van zaken omtrent je content. Analyseer je zwaktes en sterktes en stel jezelf doelen op naar de toekomst toe. Deze stap is ook van belang wanneer je later reflectiemomenten aanhaalt. 

Stap 2: Kies je sociale media kanalen

Het is belangrijk dat je op voorhand al hebt beslist welke kanalen je van content gaat voorzien. Ga na of het nut heeft om ook content te ontwerpen voor kanalen die je nog niet gebruikt. Heeft het zin om video’s te maken voor TikTok wanneer je een volwassen publiek met een leeftijd tussen de 30 en 40 jaar wilt bereiken? Dan is de kans vrij klein dat TikTok een kanaal is waar je content voor wilt ontwerpen.

Stap 3: Ontwerp je kalender

Het voorbereidende werk is af, tijd om erin te vliegen. Open een Google spreadsheet of Excel document (en nodig de rest van je team uit). Maak tabs aan volgens verschillende sociale media kanalen of gewoon volgens medium. Bepaal waarover je informatie wilt vergaren en wat je van data wilt bijhouden: datum van posts, de tijd, welke vorm van content, je boodschap… Een goed en duidelijk visueel voorbeeld van een content kalender zie je in onderstaande foto.     

Ja, het ziet er vrij simpel uit en mits je het op de juiste manier gebruikt, wordt het ook efficiënt en effectief. 

Stap 4: Creëer content 

Bedenk ideeën en leg je agenda naast die van je content kalender. Ga na welke evenementen of virtuele feestdagen er aan zitten te komen, bijvoorbeeld werelddierendag. Stem je content af op deze dag en zo zal je punten scoren bij je publiek met dergelijke content. 

Stap 5: Evaluatie

Evalueer na bijvoorbeeld een maand of twee maanden welke content het goed doet en welke niet. Ga na welke vorm van content het beter doet en trek dan je conclusies voor de toekomst. Ga na welke dagen en tijdstippen het beste voor je zijn om te posten. Ga na via welk platform je de afgelopen tijd het sterkste bent gegroeid. Dit kan je perfect uitdokteren, aangezien je in stap 1 al een analyse hebt gemaakt van hoe je content marketing er voor stond.

Door: Lennert Van Raemdonck