hogere positie in google

Een hogere positie in Google met deze eenvoudige stappen.

Een hogere positie in Google, dat willen de meeste bedrijven wel voor hun web site. Met deze eenvoudige stappen kom je alvast een heel eind verder.

1. Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden

Denk goed na over welke zoekwoorden of keywords belangrijk zijn voor jouw product. Ga daarbij naar de essentie. Welk product of dienst bied exact aan? Waarom is je product waardevol? Voor welk probleem biedt jouw product een oplossing? Op welke manier onderscheid je je van de concurrentie? Als je alle woorden oplijst die in je naar boven komen heb je al een mooie zoekwoordenlijst.

Vervolgens kun je met een SEO-tool (Google Keyword Planner is de populairste) jouw zoekwoordenlijst gaan verfijnen. Die tools geven aan welke zoekwoorden het grootste zoekvolume hebben of met andere woorden welke termen rond jouw product het vaakst in google worden ingetypt. Daarnaast moet je ook rekening houden met je concurrentie. Als zij al zeer hoog scoren op bepaalde zoekwoorden is het voor jouw misschien beter om in te zetten op andere relevante keywords. De opportuniteiten liggen dus in die termen die met een hoog zoekvolume en een lage concurrentiewaarde. De verzameling van opportuniteiten is jouw finale keywordlijst.

 

2. Verwerk de keywords in je website

Aan een keywordlijst op zich hebben we niet veel. Bij de volgende stap gaan we de relevante zoekwoorden gaan verwerken in onze website. Zorg ervoor dat jouw keywords meerdere keren voorkomen op een pagina van je website. De pagina moet wel aangenaam blijven om te lezen. De algoritmen van zoekrobots zijn nu zo geavanceerd het niet langer zin heeft om keywords te gaan verstoppen in je websites. Integendeel, overbodig gebruik van je zoekwoorden zorgt ervoor dat je gaat dalen in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je keywords een aantal keer terugkomen, maar zonder dat het tast aan de kwaliteit van je pagina.

Laat je zoekwoorden terugkomen in de headings of titels en subtitels van je pagina want daar hechten zoekrobotten veel waarde aan. Verwerk ze in metatags en beschrijving van de afbeeldingen. Dit is tekst dat niet zichtbaar is voor de websitebezoeker maar wel voor zoekrobotten (die kunnen immers geen afbeelding interpreteren). Gebruik verder in je alinea’s synoniemen, samenstellingen en afleidingen van je keywords. Zoekrobotten zijn slim genoeg om die te herkennen als afgeleiden van de centrale keywords.

 

3. Start een blog

Als je wilt dat Google jouw website relevant vindt dan moet je zorgen voor genoeg content die ook nog een regelmatig geüpdatet wordt. Het is dus noodzakelijk dat je start met een blog rond het thema van jouw product. Die content kan je later overigens gaan delen op social media om via die weg nieuwe bezoekers aan te trekken. Maar waarover ga je schrijven?

Lees nog eens over je keywordlijst, misschien vind je daar wel inspiratie? Neem ook eens een kijkje op internetfora rond jouw product of dienst. Daar vind je vaak relevante vragen waar jij als expert kan optreden en potentiële klanten kan helpen. Het is ook altijd een goed idee om te praten met je klanten. Vraag gewoon aan jouw klanten welke problemen zij regelmatig ondervinden en waarover ze meer zouden willen weten.

 

4. Websiteoptimalisatie

Met bovenstaande tips zal je al een heel eind komen, maar de content van je website is niet alles. Het is de moeite om je website door een SEO-test te halen. Tools zoals Woorank vertellen je exact waar de pijnpunten van jouw website liggen en geven meestal ook een oplossing aan. Ligt de laadtijd van je website bijvoorbeeld wel onder de 5 seconden? Of ondervinden zoekrobotten problemen bij het crawlen van je website? Deze tools hebben vaak een gratis trialversie die volstaan om jouw website te optimaliseren.