Customer Data Platforms zijn hot, maar wat kun je ermee?

Customer Data Platforms zijn hot, maar wat kun je ermee?

Als marketeer wil je een goed beeld van je klanten hebben. Daarmee kun je relevant zijn en op het juiste moment en via het juiste kanaal communiceren. Dit is niet nieuw, maar in deze tijd wel weer erg actueel. Er is nu niet alleen meer data beschikbaar, er zijn ook meer technologieën om hiermee aan de slag te gaan. Eén daarvan is het Customer Data Platform, dé ultieme tool om jouw data op één centrale plek inzichtelijk te maken.

De opkomst van Customer Data Platforms

Een Customer Data Platform (CDP) is een softwareplatform dat data aan elkaar koppelt. Het verzamelt al je data, voegt daar eventueel externe informatie aan toe en zorgt er op deze manier voor dat je beschikt over een up-to-date klantprofiel. Dit is ook de reden dat ze zo in opkomst zijn, want ze kunnen een 360-graden klantbeeld geven van jouw organisatie. Zo verkrijg je inzicht in jouw klant en kun je die beter bedienen met relevantere communicatie.

Door slimme modellen in te zetten kan een Customer Data Platform adviezen genereren, bijvoorbeeld voor het maken van beslissingen of om een vervolgactie in gang te zetten. Denk aan het versturen van een bericht of aanbieding via een bepaald kanaal.

Voordelen van Customer Data Platforms

Eén van de voordelen van een Customer Data Platform is dat het ervoor zorgt dat je één (360-graden) beeld krijgt van jouw klant. CDP’s zijn speciaal gebouwd om gegevens uit een diverse bronnen te verzamelen. Deze gegevens worden samengevoegd en bieden een uitgebreid beeld van de klant. Vervolgens kunnen deze gegevens beschikbaar worden gemaakt voor andere systemen.

Daarnaast biedt een CDP organisaties een hulpmiddel om een ​​flexibele ‘technology stack’ te bouwen. Deze kan zich aanpassen aan het steeds veranderende consumentengedrag en aan de veranderende technologietrends. Doordat een CDP zich concentreert op het verzamelen van data, biedt het bedrijven de mogelijkheid om overal gegevens te verzamelen en deze te gebruiken om een betere klantervaring te realiseren. En met deze gegevens kunnen bedrijven hun marketing nog beter afstemmen.

Customer Data Platform vs Marketing Automation vs CRM

Marketing Automation-, CRM- en CDP-systemen zijn drie verschillende marketing- en verkooptechnologiesystemen. Ze hebben alle drie hun eigen sterktes. Het gaat er niet om dat je tussen deze drie moet kiezen, maar als marketeer moet je wel het verschil kennen om het juiste systeem op de juiste manier toe te passen.

In feite kunnen zowel Marketing Automation- als CRM-systemen worden gebruikt als een invoer- en uitvoerkanaal voor een Customer Data Platform, terwijl een CDP op zijn beurt kan worden gebruikt om een ​​betere, consistentere en holistische gegevensset binnen een CRM-systeem te bieden. Een CDP kan onafhankelijk van Marketing Automation- en CRM-leveranciers draaien. Een leverancierswissel hoeft geen impact te hebben op het klantbeeld.