Klanten werven én klanten behouden
Wij helpen jou om succesvolle klantrelaties aan te gaan, te verbeteren en te beheren vanuit één of meerdere platformen en via de juiste kanalen.
Multi wordt omni
Omnichannel, ofwel de geëvolueerde variant van multichannel. De focus wordt verlegd naar een afgestemde ervaring voor de klant. Welk kanaal de klant ook gebruikt, computer, mobiele telefoon, de fysieke winkel of reclamemateriaal, de content én analyses van de klant dienen in deze gevallen op elkaar te zijn afgestemd.
Merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek naar de gedragingen van de klant houdt niet op aan de deur van de winkel of bij het verlaten van website.
1. Ken je klant
Door je klanten te kennen weet je wat hen beweegt en via welke kanalen zij in contact wensen te komen met uw merk. Door deze kennis word je instaat gesteld je middelen, mensen & organisatie daarop aan te passen. Op die manier kan je je merk/organisatie volledig klantgericht positioneren. Samen sparren over hoe jij je online marketing activiteiten aan kunt passen aan de hand van je inzichten?
2. Ontwikkel de customer journey
Het ontwikkelen van een customer journey helpt je vorm te geven aan de reis die je klanten maken alvorens zij overgaan tot een aankoop of een contactaanvraag. Deze reis start bij het creëren van een behoefte aan je product en eindigt bij een herhaalaankoop. In dit proces zijn er verschillende middelen die je instaat stellen je klanten in dit proces te helpen. Zo zou je mensen die eerder een aankoop hebben gedaan automatisch op kunnen volgen met marketing automation of een retargeting campagne in kunnen zetten met Google Ads. Door deze customer journey binnen jouw organisatie in kaart te brengen kom je te weten wat je klanten nodig hebben en wanneer.
3. Creëer een uniforme en gesynchroniseerde merkbeleving
De uitstraling van de offline kanalen wordt gesynchroniseerd met de online kanalen. Door deze gelijke uitstraling & merkbeleving wordt de factor ‘’prijs’’ minder belangrijk en worden je klanten loyaler en zijn daardoor bereid meer te betalen.
Denk hier niet alleen aan een gelijke huisstijl op je website en in je organisatie, maar ook aan een juiste doorvertaling van je website naar mobiele toepassingen, advertentieuitingen, winkel inrichting, etc. Alle contactpunten dienen volledig in elkaar op te gaan om zo een totale merkbeleving te realiseren.
4. Gebruik en implementeer de juiste systemen
De basis voor deze aanpak is een aansluiting op de juiste meetsystemen om de resultaten te meten. Het is belangrijk om hierin de juiste focus aan te brengen bij het analyseren van data zodat je inzichtelijk krijgt waar je staat. Tevens stellen marketing automatiseringssystemen je in staat tijdwinst te behalen door slimme klantcontact strategieën op te zetten. Hieronder een overzicht van de door Forrester opgesomde leveranciers van software voor marketing automatisering.
Meten is weten en anticiperen
Maak gebruik van alle beschikbare data in dashboards, crm systemen, kassasystemen en voorspel het koopgedrag van je klant.
We helpen je met het opzetten van de juiste processen om inzicht in je klant te verwerven en ernaar te handelen. Daarna zetten we de communicatiekanalen op om je klant en potentiële klant te bereiken.
Uiteindelijk wordt het toekomstig koopgedrag van klanten voorspeld. Predictive marketing stelt bedrijven in staat om patronen te identificeren om toekomstige resultaten en trends te voorspellen.
Via machine learning worden de algoritmes onophoudelijk bijgewerkt en verbeterd. De kwaliteit van het model wordt afgetoetst aan de resultaten en er worden steeds accuratere waarden en gewichten aan variabelen toegekend op basis van de vaststellingen. Op die manier wordt de kwaliteit van het voorspellingsmodel steeds beter.
Een van de eerste bedrijven die de techniek toepaste was Amazon, die een productaanbeveling gaf aan kopers op basis van hun surf- en koopgedrag. Maar ook Netflix gebruikte bijvoorbeeld voorspellingsalgoritmes voor het bepalen van het succes van de House of Cards.
Automate!
Gebruik de juiste tools om marketing en communicatie acties uit te voeren.
Applicaties zoals Hubspot en Salesforce stellen je in staat om alle relevante klanten data op één centrale plaats te hebben en acties en scenario’s voor touch points te bepalen. Het ultieme doel is om een gepersonaliseerde klantenervaring te creëren. Van nieuwsbrieftools tot contentmanagement: creëer geautomatiseerde customer journeys over verschillende kanalen.
Verbind je outbound en inbound marketingactiviteiten met sales en volg doelgericht de customer journey totdat het salesteam de meest veelbelovende leads kan overnemen. Het maakt niet uit of je B2C-of B2B-marketing doet.