Content marketing strategie en uitwerking | De Marketing Groep
15187
page-template-default,page,page-id-15187,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Content Marketing

Wat is content marketing?

De definitie van content marketing is: “Content marketing must include strategic planning, content creation, distribution and metrics for multiple stages of the buying cycle”.

 

Content marketing is klantvriendelijk, doeltreffend,voordelig én noodzakelijk voor jouw succes op internet. Je trekt namelijk de juiste klanten aan door je kennis en kunde doeltreffend online te etaleren.

We kunnen gerust stellen dat content de brandstof is voor de Inbound Marketing machine.

 

De huidige technologie zorgt ervoor dat klanten meer dan ooit je boodschap kunnen negeren, als ze dat willen. Tegelijkertijd zijn we allemaal experts geworden in het zoeken én vinden van de juiste informatie alvorens over te gaan tot aankoop van een product of dienst. Content marketing is dan ook een must om als bedrijf gevonden te worden.

 

Content Marketing gaat om het delen van ervaringen, know how en expertise

Maar hoe zorg je ervoor dat de juiste klanten, op het juiste moment, door jou worden voorzien van de juiste informatie? Door een goede content marketing strategie te bedenken gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • Ontwikkel content vanuit de klantbehoefte
  • Plaats de content binnen de juiste context en tijd
  • Optimaliseer de content voor de lezer of gebruiker ervan, niet voor zoekmachines
  • Focus op het helpen en ondersteunen van de klant in het aankoopproces
  • Creëer een verhaal in plaats van losse berichten (Storytelling)

 

Zet de klant centraal in je content marketing strategie

Marketeers moeten weer gaan luisteren naar klanten en hen helpen bij het maken van een keuze, zonder opdringerig te zijn. Met behulp van content marketing gaan we de klant weer echt centraal stellen en hem voorzien van zinvolle informatie. We produceren content die waardevol is voor hem.

Niet alleen zorgt het regelmatig verversen van content voor tevreden klanten, het zorgt ook voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Google houdt niet van sites met veel tekst, maar van sites die continu uitbreiden. Goede content zorgt er ook voor dat mensen je waarderen en je kennis en kunde delen met vrienden. De inbound links die deze content creëren leveren niet alleen bezoekers op, maar zijn ook cruciaal voor een hoge notering in zoekmachines.

 

Content moet zo goed zijn dat lezers bereid zijn tijd aan je te besteden

Een bijkomend voordeel van zinvolle content is dat bezoekers geïnteresseerd blijven in wat je te bieden hebt. Ook als ze niet direct op zoek zijn naar informatie om een aankoop te valideren. Met andere woorden: naast actief geïnteresseerde kopers bind je ook latent geïnteresseerde kopers aan je.

We onderscheiden 4 typen content

  • Educatieve content (awareness fase, rationeel)
  • Entertainende content (awareness fase, emotioneel)
  • Inspirerende content (convert fase, emotioneel)
  • Overtuigende content (convert fase, rationeel)

 

Goede content helpt ze de juiste keuzes te maken

Goede content zorgt er voor dat je gevonden wordt, de bezoeker een lead wordt en uiteindelijk uitgroeit tot een nieuwe, tevreden klant. Daartoe moet hij tot op de juiste momenten worden voorzien van antwoorden op zijn vragen. Iemand die voor het eerst in aanraking komt met je product heeft immers een hele andere informatiebehoefte dan iemand die tot aanschaf wil overgaan. We moeten een bezoeker als het ware begeleiden bij het transformeren van bezoeker tot klant.

Kopers willen dat content het volgende doet:

  • ze helpt een businesscase op te bouwen
  • ze binnen 90 seconden overtuigt waarom het product van jouw concurrent niet meer belangrijk voor ze is
  • ze inhoudelijk informeert
  • ze helpt jouw product intern aan andere stakeholders te verkopen

 

Content en Inbound marketing kunnen niet zonder elkaar

Content is een belangrijk onderdeel van Inbound marketing, zeg maar de brandstof die de machine laat draaien. Zonder content kan inbound marketing niet bestaan. Inbound marketing is echter meer dan het creëren van content : het is een combinatie van tactieken om vanuit content leads te genereren en vervolgens te converteren naar klanten.

Content Marketing meetbaar maken

Veel marketeers hebben moeite om waarde toe te kennen aan content. Het bepalen van de ROI van Content Marketing is momenteel een heet hangijzer. Naast het principe van Lead scoring passen wij ook Content scoring toe. Binnen de Buyer Journey wil je relevante content aanbieden. Daarom is het belangrijk deze content een score toe te wijzen op basis van effectiviteit.

 

Ondersteuning bij het ontwikkelen van content

Wij verzorgen de productie van je content. Van creatief proces tot marketing automation campagnes. Wij schrijven o.a. je blog posts, interviewen de interne experts, maken de whitepapers en verzorgen je e-mailnieuwsbrief.

Naast het ontwerpen van de juiste content marketing strategie en -tactieken moeten bijvoorbeeld ook landingspagina’s, CTA formulieren of lead nurturing campagnes worden aangemaakt.

Content matrix

content marketing mix