B2B Marketing

Doelgericht klanten aantrekken

Wees niet alleen marktleider, maar ook autoriteit in je business. Hou vinger aan de pols tijdens het aankoopproces.

B2B = H2H (Human to human)

De B2B markt vergt een unieke aanpak. Inzicht in het aankoopproces en DMU van je klant is onotnbeerlijk. We helpen je met het opstellen van je boodschap en de dialoog met je potentiële klanten. B2B marketing is niet alleen het verkopen van productspecs maar ook van emotie en merkbeleving.

Een belangrijke aspecten van H2H in B2B (pun intended) is om menselijk te zijn in je communicatie. Geen robot of te formele taal dus. Zeker ook belangrijk bij het inzetten van chatbots.

Wees transparant naar je doelpubliek. Win vertrouwen.

User stories, brand stories en testimonials waarin je klanten zich erkennen zijn heel belangrijk. Storytelling is dus ook in B2B een belangrijk gegeven.

” Find products for your customer” (Seth Goding)

Het lanceren van een product of dienst is meer dan een productbrochure of website. Ook al kunnen we je met deze zaken  helpen. Onze experts gaan verder. We bepalen niet alleen een lanceringsstrategie maar ook de nazorg en continuïteit in je dialoog met de klant.

Componenten van een Go-To-Market strategie : 

  • Product marketing fit : Welk probleem lost jouw product/dienst op
  • Doelpubliek : Wie ondervindt dit probleem? Hoeveel willen ze besteden aan een oplossing voor het probleem. Wat zijn de pijnpunten en frustraties van je doelpubliek.
  • Concurrentie en vraag : Wie biedt gelijkaardige oplossingen. Is er vraag naar dergelijke oplossingen.
  • Distributie : Welk medium gebruik je om producten aan de man te brengen.

Hoe maak je het perfecte go-to-market plan:

  • Identificeer DMU en personas
  • Maak een ‘value matrix om boodschappen te evalueren
  • Test je boodschap
  • Optimaliseer je testboodschap
  • Begrijp de buyer’s journey
  • Kies een sales strategie
  • Bouw brand awareness en demand generation op
  • Maak content voor inbound leads
  • Analiseer pipelines om sales cycles te verkorten
  • Verklein de Customer Acquisition Cost
  • Harvest binnen je bestaande klanten.

vb Value matrix (bron saleshero)

Kwalificeer je leads

De termen “lead generation” en “demand generation” worden veelvuldig door elkaar gehaald. Er zijn echter een paar belangrijkste verschillen tussen deze verschillende vormen van marketinginzet.

  • In het geval van lead generation worden de marketing activiteiten gekozen met als doelstelling om potentiële klanten te verleiden om hun gegevens achter te laten. Dit biedt mogelijkheden voor een bedrijf om rechtstreeks contact met deze personen op te nemen om het aanbod rechtstreeks te verkopen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van content dat gericht is op het zetten van de eerste stappen in de sales funnel.
  • De strategie achter demand generation is het richten op de potentiële klanten met als doel om een probleem of behoefte voor te leggen waarin deze persoon zich herkent. Uiteraard worden deze potentiële kopers gedurende de marktinspanningen er ook op gewezen dat een specifiek aanbod dé perfecte oplossing is om een probleem op te lossen en/of te voorzien in een specifieke behoefte. In dit geval wordt er meer vraag naar het aanbod van de specifieke organisatie gecreëerd. Bij een demand generation strategie wordt er gebruik gemaakt van content van een hoge waarde dat gericht is op het bewust worden van een behoefte en het overgaan tot de aankoop. De stappen die betrekking hebben op het verzamelen van informatie en het vergelijken van de alternatieven worden immers bij de toepassing van deze sales funnel al snel overgeslagen.

Meten is weten

Gebruik data en rapportage om inzichten te krijgen in het gedrag, voorkeuren en de motivatie van je klant en potentiële klant tijdens interacties. Personaliseer de customer experience!

Vergroot je winst

Personaliseer interacties en campagnes voor je topprospects en klanten. Samen met sales stellen we een plan van aanpak op en zorgen voor creatie, uitvoering, evaluatie en bijsturing. We maximaliseren de impact en verkorten het aankoopproces.