5 Sociale media tips tijdens de lockdown

5 Sociale media tips tijdens de lockdown

De eerste week van de lockdown zit erop. Je klanten of mogelijke klanten worden ‘verplicht’ om hun contacten en activiteiten in te perken. Het gevolg hiervan werd in april al duidelijk, namelijk een wereldwijde stijging in het gebruik van sociale media van maar liefst 44% (bron: Statista). We hoeven je dus niet uit te leggen dat sociale media nu meer dan ooit cruciaal is voor je bedrijf om opgemerkt te worden en je contacten te onderhouden. 

Daarom willen we je een handje helpen met 5 tips die je meteen kan inzetten om je sociale media aanpak op punt te stellen.  

  1. Pauzeer en evalueer posts
  2. Creëer valuable content 
  3. Maak je merk menselijk
  4. Sociale media customer service
  5. Don’t overdo it

1.    Pauzeer en evalueer posts

Heb je al content ingepland? Kijk ze dan best even na en pas aan waar nodig. Het is niet de bedoeling dat je bijvoorbeeld evenementen hebt ingepland die toch niet kunnen doorgaan, maar je ze wel promoot op je sociale media omdat je ze al maanden voordien hebt ingepland. Dit is ook het moment om het over een andere boeg te gooien en online klanten op een andere manier te benaderen. Zo gaat Netflix creatief om met de huidige pandemie. In onderstaande post zie je een acteur met mondmasker en een bijpassende caption die wijst op het behouden van de 1,5 meter afstand. 

2.    Creëer valuable content 

Wat is valuable content precies? Content die oplossingen biedt voor je doelgroep. Ook nu met de pandemie wordt nog maar eens duidelijk dat een pull strategie beter werkt dan een push strategie. Stop met het ‘pushen’ van je productattributen en de vele voordelen die verbonden zijn aan je 

product. Consumenten willen meer weten over je ‘why’, want waarom bied je een bepaald product aan? Welk verhaal schuilt hierachter? Inspireer je klanten en help hen mee hun problemen op te lossen. Kruip in het hoofd van je ideale klant en vraag je af met welk probleem ze te kampen hebben en hoe je dit kan oplossen. Dit lijkt moeilijk, maar Basic Fit laat ons zien hoe valuable content er kan uitzien. Ze willen hun klanten fit houden met live workout events die je van thuis zelf kan uitvoeren. 

3.    Maak je merk menselijk

Vertaal de menselijkheid van je merk in je sociale media. Toon begrip voor de huidige situatie, toon empathie. Pas dus je tone of voice aan en zaai geen paniek of negativiteit, maar blijf positief. Mensen hebben bij wijze van spreken virtuele knuffels en aanmoediging nodig. Draag dit uit in de boodschap die je met je content wil uitdragen. 

Wanneer we aan een menselijk merk denken komen we natuurlijk uit bij het verhaal van het familiebedrijf Schoenen Torfs. Onderstaande post geeft weer hoe je als merk menselijk overkomt. 

4.    Sociale media customer service

Customer Relationship Management ofwel klantenrelatiebeheer is the way to go nu de persoonlijke contacten tussen jou en je klanten worden ingeperkt. Het belang hiervan valt niet te onderschatten. Het zijn onzekere tijden en consumenten zullen met heel wat vragen zitten. Wacht dus niet met het beantwoorden van die vragen en investeer ook online in een goede customer service. Bovendien zorgt Sociale CRM ervoor dat je over meer klantengegevens zal beschikken wat resulteert in meer marketinginzichten.

Overweeg het gebruik van een chatbot, die automatisch een vraag stelt aan een online bezoeker. Deze vorm van customer service kan gebruikt worden bij bijvoorbeeld Facebook en biedt de bezoeker ook de kans om zijn/haar probleem sneller opgelost zien te geraken.

5.    Don’t overdo it

Bij deze vijfde tip komt het erop neer dat je klanten of mogelijke klanten niet lastig valt. Het is wel de bedoeling dat je engagement hebt met klanten, maar dat dit gebeurt door middel van kwalitatieve conversaties. Je voelt zelf wel aan dat een conversatie waarbij je nadrukkelijk opzoek gaat naar de verkoop van je product niet werkt. Stuur alsjeblieft geen sales pitch, want daar zit niemand op te wachten. Forceer geen engagement. We begrijpen het hoor, want je bent gepassioneerd door wat je doet en aanbiedt. Maar zonder het te weten groei je uit tot een sociale media spammer.

Betrap je jezelf hier wel eens op? Dan moet je jezelf voordat je iets post of stuurt altijd de vraag stellen: “Hoe kan ik je helpen of je problemen oplossen” in plaats van: “Hoe kan ik mijn product zo snel mogelijk verkopen”.

BRONNEN: 

https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/2372/the-new-rules-of-marketing.aspx

https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-marketing-examples