5 tips om je Adwordscampagne te optimaliseren voor een hogere ROI.

Maak minstens drie verschillende advertenties

Je kan niet altijd weten welke boodschap het beste werkt. Om je advertenties te optimaliseren maak je op z’n minst drie verschillende aan. De eerste houd je ter controle. In de tweede verander je de headline en in de derde de beschrijving.  Laat de advertenties evenwichtig roteren en analyseer achter geruime tijd welke advertentie het meeste clicks genereert. Op basis van de beste advertentie maak je weer twee nieuwe om je advertenties constant te blijven optimaliseren. Je kan natuurlijk ook meer dan drie variaties maken, maar zorg dan wel dat het overzichtelijk blijft.

 

Target op locatie

Heb je een lokaal bedrijf, baken dan een relevante locatie af. In het geval van een dierenarts bijvoorbeeld gaat een klant meestal op zoek naar een zaak in de buurt. Om je locatie te targetten ga je naar ‘campaign’ en klik je dan op het tabblad ‘settings’. Je kan de locatie vervolgens aanpassen onder het tabblad ‘Locations’. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld het gebied te targetten in straal van 20 km rond je bedrijf.

xbk2jsafg9

Optimaliseer je tijdschema

Het is belangrijk om te weten wanneer je klanten converteren. In het geval van onze dierenarts is dat vooral s’avonds of in het weekend. Dat zijn de momenten waarop zijn klanten het vaakst een afspraak maken op zijn website. Hij kan zijn geld dus beter besteden als hij zijn advertenties alleen laat zien op die drukke momenten. Maak een aangepast rapport in de vorm van een tabel met de variabelen ‘hour of day’ en ‘conversions’. Een tijdschema voor je advertenties kan je invoeren onder de campagneinstellingen.

 

Gebruik negatieve keywords

Met negatieve keywords kan je voorkomen dat je advertenties worden getoond aan mensen die niet naar je product op zoek zijn. Als iemand de keywords ‘opleiding dierenarts’ intypt in Google is hij niet op zoek naar de dichtstbijzijnde dierenarts. Voor een dierenarts is het dus interessant om ‘opleiding’ als een negatief keyword in te stellen.

 

Test voor toestel

Op welk soort toestel converteren je klanten? Voor een bedrijf waarvan de website niet responsive is, heeft het geen zin om te adverteren op mobile. Voor onze dierenarts is dit wel een goede strategie want zijn klanten zoeken vaak onderweg op hun mobiel naar de dichtstbijzijnde dierenarts.